Att vara skyddsombud
Som skyddsombud har du ett viktigt uppdrag på arbetsplatsen. Du bidrar till att du och dina kollegor får en så bra arbetsmiljö som möjligt.
Hur utses skyddsombud?
Skyddsombudet utses av din psykologförening, vilket är den lokala fackliga organisationen på din arbetsplats som har kollektivavtal med arbetsgivaren. Om ni inte har en sådan facklig organisation väljer ni anställda själva ett skyddsombud.
På större arbetsplatser kan det vara bra att ha flera skyddsombud. Ett av dem bör då vara huvudskyddsombud med samordningsansvar, och varje skyddsombud ska ges ett område på arbetsplatsen som den ansvarar för (ett så kallat skyddsområde).
För att det ska kännas rimligt att ta på sig uppdraget är det viktigt att fundera och gärna diskutera med dem som utser skyddsombudet. Vad är rimligt att skyddsombudet gör – och inte gör?
När ett skyddsombud har valts ska arbetsgivaren informeras skriftligen. Det ansvarar din lokala psykologförening för. Även Psykologförbundet ska informeras om val av skyddsombud. Om det inte finns någon lokal psykologförening på din arbetsplats görs det av Psykologförbundet centralt.
Vad innebär uppdraget?
Som skyddsombud har du ett mångsidigt uppdrag, men fokus ska alltid vara på det förebyggande arbetet. Viktigt att komma ihåg att du i många situationer kan ge dina kollegor råd i arbetsmiljöfrågor och de har också ett eget ansvar att agera i sin situation. Du har också möjlighet att samverka med den som är fackligt förtroendevald. Ni kan tillsammans sortera arbetsmiljöfrågor och arbetsvillkorsfrågor som ni kan lyfta med arbetsgivaren i olika forum. Skyddsombud och fackligt förtroendevalda har olika mandat och olika vägar för att driva frågor, men många gånger ligger professionsfrågor, villkorsfrågor och arbetsmiljöfrågor mycket nära varandra.
Vissa arbetsmiljöfrågor är ganska okomplicerade att ta sig an, andra frågor som rör till exempel personliga relationer, alkohol och dylikt kan vara betydligt mer känsliga. Olika skyddsombud har olika erfarenheter och kunskaper vilket kommer att påverka förhållningssättet och agerandet. Som skyddsombud bör du dock undvika att gå in i en ”behandlarroll”.
Oavsett vilka insatser och vilka kontakter du som skyddsombud bedömer vara lämpliga, är det viktigt att föra en dialog med den/dem problemen rör. Det kanske mest konstruktiva skyddsombudet kan göra när problemen redan är ett faktum, är att förmedla information om eventuell företagshälsovård som arbetsgivaren har avtal med.
Här beskrivs ditt uppdrag i stort:
- Du representerar dina kollegor i frågor som rör arbetsmiljön
- Du framför synpunkter och önskemål om förbättringar till arbetsgivaren, skyddskommittén och företagshälsovården
- Du samverkar med arbetsgivaren och dina kollegor för att komma fram till lösningar som bidrar till en förbättrad arbetsmiljö
- Du uppmärksammar särskilt arbetsgivaren på nödvändigheten att genomföra en risk- och konsekvensanalys i samband med förändring i verksamheten, organisationsförändring, med mera och deltar i genomförandet eller ser till att psykologens arbetsmiljö hanteras
- Du bevakar både den fysiska arbetsmiljön (exempelvis buller och ventilation) och den sociala och organisatoriska arbetsmiljön (exempelvis arbetsbelastning, mobbning och hot och våld)
- Läs mer om att vara skyddsombud på Sacos webb
- Läs mer om att vara skyddsombud på Suntarbetslivs webb
- Läs mer om systematiskt arbetsmiljöarbete
Du har rätt till utbildning och ledighet
Som skyddsombud har du rätt att få utbildning och ledighet i den omfattning som behövs för att du ska kunna utföra ditt uppdrag.
Det kan handla om tid för att:
- läsa material om arbetsmiljö
- att kontakta olika personer och myndigheter (exempelvis arbetsgivarens företrädare, Psykologförbundet, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket)
- delta i skyddsronder (då arbetsmiljön undersöks för att identifiera behov, med mera)
Du behåller din lön, och dina arbetsvillkor får inte försämras på grund av ditt uppdrag, varken under eller efter din tid som skyddsombud.
Arbetsmiljölagen ger dig som skyddsombud bland annat rätt att:
- ta del av handlingar kring förhållandena i arbetsmiljön
- delta vid planering av nya lokaler
- begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö
- avbryta arbeten som kan leda till omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa.
Vill du veta mer?
Bestämmelserna om skyddsombud finns i: