Din arbetsmiljö
En hållbar arbetsmiljö är en förutsättning för att du som psykolog ska kunna bidra med din kompetens och vilja stanna kvar i verksamheten.
Arbetsmiljö kan handla om allt från lokaler, ljud och arbetsredskap till hur arbetet är organiserat och om arbetsbelastning, stress, hot, kränkningar och hur vi kollegor är mot varandra. Det är förstås viktigt med en god arbetsmiljö för alla enskilda medarbetare, men också en förutsättning för att kunna bedriva en patientsäker verksamhet. Psykologförbundet arbetar på många olika sätt för en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv för alla psykologer.
Vem ansvarar för arbetsmiljön?
Din arbetsgivare har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Som anställd har du också ett ansvar att medverka till en bra arbetsmiljö, till exempel genom att medverka i förändrings- och utvecklingsarbete samt att berätta för din chef eller ditt skyddsombud om något kan förbättras på arbetsplatsen eller om du själv eller en kollega blir utsatt för hot eller kränkningar. Om det finns lokalt fackliga förtroendevalda på arbetsplatsen så kan de också företräda dig om du vill.
Om du är chef har du ett ansvar som representant för arbetsgivaren att lyssna på det som medarbetare och skyddsombud säger och att genomföra åtgärder och följa upp det som har gjorts för att trygga en god arbetsmiljö.
Är du skyddsombud har du ett uppdrag att lyssna på kollegorna, att lyfta problem vidare i organisationen och att delta i uppföljningen.
Skyddsombudet
Enligt arbetsmiljölagen ska det finnas ett skyddsombud på alla arbetsplatser som har minst fem anställda, men även på mindre arbetsplatser än så om det finns risker i arbetsmiljön.
Skyddsombudet har en viktig funktion i arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen. Skyddsombudets uppdrag är att lyssna på kollegorna och representera dem i förhållande till arbetsgivaren när det gäller arbetsmiljön, lyfta problem och utvecklingsbehov vidare i organisationen och delta i uppföljningen.
Utmaningar och friskfaktorer i psykologers arbetsmiljö
Det finns forskning som visar vad som bidrar till en god och hållbar arbetsmiljö på arbetsplatsen. På din arbetsplats kan ni tillsammans arbeta med friskfaktorer för att främja en god arbetsmiljö och möta eventuella utmaningar i arbetsmiljön. Några av de utmaningar som psykologer kan möta i sin arbetsmiljö är exempelvis arbetsbelastning, hot och våld, etisk stress, och bristande kunskap hos ledningen om psykologers kompetens.
Vill du förändra något i din arbetsmiljö?
Om du upplever problem med din arbetsmiljö ska du ha en dialog med din närmaste chef. Om inget händer eller om de åtgärder som vidtas inte är tillräckliga, kontaktar du skyddsombudet på arbetsplatsen. Du kan även kontakta Psykologförbundets rådgivning.
Vill du veta mer om arbetsmiljöfrågor?
Hos Suntarbetsliv, Partsrådet och Prevent kan du få mer information om arbetsmiljö. De tillhandahåller kunskaper, verktyg och metoder inom arbetsmiljöområdet baserat på forskning, beprövad erfarenhet och gällande regelverk.
Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket är den statliga myndighet som ska se till att lagar kring arbetsmiljö följs. Här hittar du lagar, föreskrifter och vägledning gällande arbetsmiljö.