Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Instruktioner till dig som kursanordnare

Behovet av specialistkurser som är ackrediterade är ständigt stort. Här beskriver vi hur du som kursanordnare ansöker om att få en kurs ackrediterad, utformar examinationsintyg samt utvärderar din kurs inför en reackreditering.

Om du har, eller planerar att arrangera, en kurs som du tror kan passa in i specialistutbildningen för psykologer är du välkommen att ansöka om att få kursen ackrediterad som specialistkurs.

Obs! Du bör ansöka om ackreditering för din kurs minst 6 månader innan kursstart för att hinna nå ut till deltagare efter handläggning. 

Avgift för kursackreditering

Psykologförbundets styrelse har beslutat att avgiftsbelägga kursackrediteringen, då handläggningen är kostsam för förbundet. Sammanhållna utbildningar där arrangören sköter all administration avgiftsbeläggs inte.

Avgift från 1 februari 2025
Ackreditering av ny kurs: 5 000:- ex moms
Re-ackreditering av kurs: 3 000:- ex moms

Avgiften är densamma för alla kursarrangörer. Den tas ut för hantering av ansökan och garanterar inte ackreditering.

Att få en kurs ackrediterad

Processen att få en kurs ackrediterad som en specialistkurs går till så här:

  1. Läs Krav och riktlinjer för specialistkurser.
  2. Skriv en kursplan som uppfyller kriterierna.

  3. Fyll i blanketten för ackrediteringsansökan (se sidan Blanketter).

  4. Skicka kursplan och ansökningsblankett via e-post till ackreditering@psykologforbundet.se. Skriv i ämnesraden: "Ansökan om ackreditering av kurs: (kurstitel)". 

  5. Psykologförbundets utbildningsavdelning gör en första genomgång av kvaliteten på kursen och ser om syftet och innehållet kan passa in i specialistutbildningen.

  6. När kursen tas vidare till granskning skickas en faktura på granskningsavgiften.  
  7. Din kursansökan skickas på extern granskning* för bedömning om kursens innehåll ger relevant kunskapsfördjupning inom en eller flera specialiteter samt om den uppfyller de formella kriterierna för en specialistkurs. Beroende på inflöde kan det ta upp till två månader innan du får du återkoppling via e-post på din ansökan. Återkopplingen kan vara avslag, komplettering eller godkännande. 

  8. Vid komplettering beskrivs vad du behöver komplettera i ditt kursupplägg och din kursbeskrivning. 

  9. Skicka in en ny kursbeskrivning, med hänsyn till återkoppling, via e-post. Vänligen skriv i ämnesraden: "Komplettering (kurstitel + kursnummer)". 

  10. När din kurs blivit godkänd, skicka informationen som ska publiceras i kurskatalogen via e-post till ackreditering@psykologforbundet.se. Vänligen skriv i ämnesraden: "Kurskatalog (kursens AKO/RA-nummer)". Mejlet ska innehålla följande information:

    Kursnamn
    Kursnummer (AKO/RA-nummer)
    Datum för kursstart (ÅÅÅÅ-MM-DD)
    Kursanordnare
    Ort
    Kortfattad kursbeskrivning för publicering i kurskatalogen (max 200 ord)
    Länk till kursinformation och anmälan hos er

  11. Därefter publiceras kursen i kurskatalogen. 

*Vårt granskarnätverk består av psykologer som är disputerade och vana vid kursgranskning. De tar ställning till eventuella jävsförhållanden innan de åtar sig en granskning.

Blanketterna hittar du här

Reackreditering av kurs

En ackreditering gäller för det kurstillfälle som anges i ansökan. Om du vill ge samma kurs igen måste du ansöka om reackreditering. Det föregående tillfället ska då vara genomfört och utvärderat. Ansökan om reackreditering krävs för varje omgång av kursen.

  • Fyll i ansökan om reackreditering och bifoga en sammanställning av utvärdering från tidigare kurstillfälle samt reflektion kring eventuella förändringar av kursens upplägg eller innehåll.

  • Var noga med att ange kursens AKO/RA-nummer.

  • Följ instruktionen för ansökan om ackreditering ovan.

  • När kursen tas vidare till granskning skickas en faktura på granskningsavgiften.

Blankett för ansökan om reackreditering hittar du här

Att utforma ett examinationsintyg

När du som kursanordnare till en ackrediterad specialistkurs ska utforma ett examinationsintyg är det viktigt att rätt information finns med på intyget. Detta för att tydliggöra kursens ackrediteringsstatus för kursdeltagare och möjliggöra hanteringen av inskickade meriter till utbildningsavdelningen.

Följande information ska finnas med på examinationsintyget:

  • Kursens namn
  • Kursanordnare
  • AKO/RA-nummer för kurstillfället
  • Datum för kursstart
  • Ort och datum för examination
  • Kursdeltagarens namn och personnummer
  • Examinatorns signatur, namnförtydligande och titel
  • Kursanordnares signatur, namnförtydligande och titel

OBS! Intyget måste signeras av både examinator och kursanordnare för att vara giltigt.

Att genomföra en kursutvärdering

Ett krav för reackreditering är att en kursutvärdering från det senast ackrediterade och genomförda kurstillfället inkommit till utbildningsavdelningen.

Frågorna i utvärderingsmallen är obligatoriska att ha med i kursutvärderingen. Du kan själv välja om mer kursspecifika frågor ska läggas till, och hur dessa i så fall ska se ut. Sammanfatta kursutvärderingen i reackrediteringsansökan och bifoga bilagor om det behövs.

Instruktion för kursutvärdering finns här

Har du frågor?

Om det kvarstår frågor är du välkommen att kontakta oss på utbildningsavdelningen.

E-post: ackreditering@psykologforbundet.se

Telefon: 08-567 06 400 (Du kommer först till växeln. Välj sedan knappval 4)

Behandling av personuppgifter

Via länken nedan kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter vid ackreditering av kurser inom ramen för specialistutbildningen.

Personuppgiftspolicy