Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Utmaningar & friskfaktorer i arbetsmiljön

Det finns utmaningar och risker i psykologers arbetsmiljö som det är viktigt att vara uppmärksam på och vid behov lyfta till närmaste chef eller skyddsombud. På din arbetsplats kan ni tillsammans arbeta med friskfaktorer för att möta utmaningarna.

Friskfaktorer

Det finns forskning som visar vad som bidrar till en god och hållbar arbetsmiljö. Att arbeta med friskfaktorer handlar om att främja sådant som är viktigt för att arbetsplatsen ska fungera bra i längden. Det är ett sätt att möta utmaningar som kan finnas i arbetsmiljön. Exempel på starka friskfaktorer i psykologers arbetsmiljö är ett närvarande och engagerat ledarskap samt möjlighet till delaktighet och inflytande.

Utmaningar

Utmaningar som kan finnas i psykologers arbetsmiljö är, utöver utmaningarna som beskrivs nedan, exempelvis införande av aktivitetsbaserade arbetsplatser, införande av nytt journalföringssystem, teambaserat arbetssätt som kan generera oklara roller, med flera.

Hot och våld

Hot och våld är ett allvarligt arbetsmiljöproblem som du som psykolog kan utsättas för. Om du blir utsatt – berätta direkt för din chef eller en kollega. 

Etisk stress

Etisk stress kan uppstå vid psykologbrist och när det saknas organisatoriska förutsättningar för att kunna erbjuda patientsäker vård till alla som behöver. Till exempel uppger många psykologer inom den specialiserade psykiatrin, så som BUP, att de känner etisk stress över att inte kunna utföra sitt arbete som psykolog utifrån de yrkesetiska principerna. Upplever du etisk stress? Ta upp det med din närmaste chef eller ditt skyddsombud.  

Bristande kunskap hos ledningen om psykologers kompetens

Ett viktigt steg i att motverka stress och etisk stress är att arbetsgivaren och ledningen har förståelse för det psykologiska perspektivet och vad psykologers kunskap och kompetens bidrar med till verksamheten. Psykologers kunskap och kompetens behöver vara med i den organisatoriska planeringen och utförandet. Psykologförbundet arbetar både centralt och lokalt med att öka denna kunskap hos beslutsfattare, organisationer och arbetsgivare.

Ensamarbete

Ensamarbete kan innebära en stark psykisk påfrestning, särskilt om det är förenat med risker som hot och våldDet är viktigt att du känner dig trygg på din arbetsplats genom att till exempel ha larmanordningar och möjlighet att vid behov kunna konsultera arbetsledningen. 

Arbetsbelastning

Det är viktigt på en arbetsplats att tidigt upptäcka signaler och identifiera riskerna för ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivaren ska se till att de arbetsuppgifter och befogenheter du har inte ger upphov till det. Om du som anställd känner dig överbelastad kan det leda till både fysisk och mental utmattning. Du har en rimlig arbetsbelastning om det finns en balans mellan krav och resurser, dina arbetsuppgifter och förväntade resultat är tydliga och det finns tid för återhämtning.

Bristande kontroll över arbetssituationen

Liten kontroll över arbetsuppgifter i kombination med hög arbetsbelastning är en riskfaktor för ohälsa. För att du ska må bra behöver du ha kontroll över din arbetssituation. På en fungerande arbetsplats har du en hanterbar kravnivå, goda möjligheter att påverka din arbetssituation och ett bra stöd i organisationen.

Kränkande särbehandling

Din arbetsgivare ska vara tydlig med att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten och ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan bidra till kränkande särbehandling.

Vill du förändra något i din arbetsmiljö?

Vill du veta mer om arbetsmiljöfrågor?

Hos Suntarbetsliv, Partsrådet och Prevent kan du få mer information om arbetsmiljö. De tillhandahåller kunskaper, verktyg och metoder inom arbetsmiljöområdet baserat på forskning, beprövad erfarenhet och gällande regelverk.