Om du blir anmäld
Ibland händer det att psykologer blir anmälda för händelser under yrkesutövningen. Som medlem hos oss ger vi dig stöd och rådgivning om du blir anmäld.
Huvudregeln är att patientanmälningar ska göras till vårdgivaren i stället för till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Om anmälan kommer till vårdgivaren (din arbetsgivare), ta reda på om vårdgivaren har egna interna rutiner för hur ärendena handläggs.
I handläggningen av anmälningsärenden får den som omfattas av klagomålet möjlighet att skicka in ett yttrande.
Vårt stöd till dig
Vår rådgivning kan granska handlingarna i ärendet och det yttrande som du har skrivit. Vi föreslår eventuella kompletteringar eller förtydliganden som kan behöva göras för att din sak ska bli så väl belyst som möjligt. Det här förutsätter alltid att du har skrivit ett eget utkast (läs anvisningarna längre ned), eftersom det bara är du som vet vad som hänt och hur du ser på den anmälda händelsen.
Om du önskar att vi granskar handlingarna i ditt ärende, kontakta vår rådgivning. Du kan sedan skicka anmälan, ditt eget förslag till yttrande och eventuellt övriga handlingar med post till förbundskansliet. OBS! Skicka inte med journalkopior utan att ha kommit överens om det med vår rådgivning. Bifoga dina kontaktuppgifter: namn, adress, telefonnummer och eventuell e-postadress. Ange sista dag för yttrande.
I vissa fall kan det vara möjligt att begära förlängd tid för yttrande. Detta gör du via e-post eller telefonkontakt med handläggaren.
Hur ska jag utforma mitt yttrande?
För att läsa mer behöver du vara medlem i Psykologförbundet och logga in. Viss information är enbart tillgänglig för förtroendevalda och företagarmedlemmar.
Om ärendet hanteras av patientnämnden
För att läsa mer behöver du vara medlem i Psykologförbundet och logga in. Viss information är enbart tillgänglig för förtroendevalda och företagarmedlemmar.