Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Foto: Mats Lindkvist

Röster om Specialistutbildningens framtid: Paula Richter

Publicerad: 2023-09-05 12:00 • Uppdaterad: 2025-01-17 09:12

Vi har träffat en rad personer som är verksamma i psykologkåren och samtalat med dem om Specialistutbildningens framtid. Denna gång är det Paula Richters tur.

Vem är du?

Jag är specialistpsykolog i klinisk barn- och ungdomspsykologi efter att ha arbetat med målgruppen i 20 år. Nu jobbar jag halvtid som STP-studierektor i Region Sörmland, halvtid i Klimatpsykologerna med det största hotet mot mänsklig hälsa enligt WHO - klimatförändringarna.

Hur deltar du i förändringsarbetet med specialistutbildningen?

Vi som är STP-studierektorer och andra med liknande funktion har startat ett nationellt nätverk för Sveriges regioners specialistutbildning för psykologer. Vi arbetar med att skapa en högkvalitativ och likvärdig specialistutbildning inom hälso- och sjukvård. Tanken är att det ska finnas en tydlig koppling till modeller för karriär-och kompetensutveckling och till nationell kunskapsorganisation.

Varför är det här förändringsarbetet viktigt?

Specialistutbildningen har ibland bemötts med skepsis pga den stora spretigheten med väldigt olika innehåll samt för att den drivits av ett fackförbund. För att komma till sin rätt behöver den få tydligare legitimitet hos beslutsfattare, myndigheter och medborgare. Psykologyrket är en kombination av teori och praktik, av akademisk kunskap och hantverksskicklighet. Det speglas inte riktigt i specialistutbildningen nu. Kanske beror det på att den praktiska skickligheten är svårare att utvärdera? Specialistpsykologens kompetens behöver bli tydligare, kompetenshöjningen ska i slutändan förbättra för patienterna, men även för verksamheter och psykologer.

Specialistutbildningen