Bluffaktura och
oseriös telefonförsäljning

Bedrägerier vid telefonförsäljning och s k bluffaktoror ökar.

- Var alltid försiktig när du kontaktas av en telefonförsäljare.
- Bestrid fakturor som du anser felaktiga
- Var alltid försiktig när du får brev med "gratiserbjudande".

Oseriösa telefonförsäljare

Var alltid försiktig när du kontaktas av en telefonförsäljare. Räkna med att de spelar in ditt samtal på band och var medveten om att även en muntlig accept av deras förslag är ett bindande avtal.
Någon ångerrätt finns inte för dig som företagare.
Be om en skriftlig offert eller e-post så får du betänketid.

Misstänker du att du har en skojare på tråden:

Säg inte ja, bekräfta aldrig något. Inte ens ditt namn eller adress.

Läs också i Psykologtidningen 2/14
"Hur ska jag förhålla mig till alla försäljare" 

Bluffakturor

Det finns flera företag som satt i system att skicka ut bluffakturor. Det är en faktura på en vara eller tjänst som företaget inte beställt.
Obs att det gäller också dig som är egenförtagare med enskild firma om fakturan är ställd till dig i din egenskap som företagare. För privatperson gäller annan lagstiftning.

En vanlig variant är att företaget får ett erbjudande utformat som ett korrektur som ser ut att vara ett erbjudande om gratis annonsering i en katalog. Men det är det inte, något som framgår av den ofta mycket finstilta och krångliga texten.

Tvärtom innebär ett accepterande att företaget förbinder sig att betala ofta upp mot 10 000 kronor för att medverka i en princip värdelös katalog.

Vid misstankte om att du fått en bluffaktura -
Läs på Svensk Handels webbplats
hur du ska göra.
Där finns också den s k Varningslistan med namn på oseriösa företag

Varna andra

Svensk Handels webbplats har ett formulär där du kan skriva in uppgifterna så att de kan varna andra företagare.
Till formuläret
Du kan också skicka
e-post till:
varningslistan
@svenskhandel.se