Driva egen firma

Redan igång

Psykologföretagarna hjälper dig inom flera områden. Vi bevakar offentliga upphandlingar av intresse för psykologer.
Vi bevakar ändringar i de yrkesjuridiska regelverk som påverkar ditt arbete.
Vi ger råd och stöd om arvoden, marknadsföring och andra viktiga ting som berör psykologen som egenföretagare.

Vill du starta eget

Om  du tänkt dig att bli företagare på hel- eller deltid så är det en god idé att noga tänka igenom detta beslut. För även om det är få länder där det är så enkelt som i Sverige att starta en egen enskild firma är det självklart viktigt att du sätter in dig in i de regelverk, möjligheter och konsekvenser som ett eget företagande i sig innebär.

Snabbguide

(Nedanstående är ett sätt att snabbt komma i gång, det går att göra på fler sätt)

1. Skaffa en F-skattsedel

Skatteverket - F/FA skattsedel

2. Gå med i Psykologföretagarna. I medlemskapet ingår lagstad patientansvarsförsäkring.

Bli medlem här

3. Registrera dig som privat vårdgivare. Lagstadgat.

Inspektionen för Vård och Omsorg - Formulär

4. Om du ska kvarstå som anställd och driva firman på deltid.

Se till att du får godkänt av arbetsgivaren för "Bisyssla".

5. Klart

Men självklart ska du sätta dig in i de regler som gäller och vilka konsekvenser det får att övergå från anställd till företagare. Här på psykologforetagarna.se finns matnyttig information, viktiga länkar och telefon/e-post där du kan få mer info och hjälp.

Från enskild firma till Aktiebolag.

Ur medlems- och försäkringssynvinkel så gäller samma försäkringsregler om du driver din firma i enskilt bolag eller i egenägt aktiebolag.
Alla övriga varianter av verksamhet t ex om du driver verksamheten i ett AB som du äger tillsammans med andra så måste du kontakta vår
Försäkringsrådgivare
Swedish Insurance Group (SIG)
psykolog@cata.se

OBS Du måste också meddela medlemsregistret att du bytt företagsform. Ange Företagsnamn, företagsadress, fakturaadress (om den inte är företagsadressen) och eventuellt e-postbyte. Glöm inte att ange medlems- eller personnummer i mailet.
medlemsregistret
@psykologforbundet.se

Tänk också på att du måste ändra till att det är aktiebolaget som nu blir den privata vårdgivaren i
IVOs vårdgivarregister