Bli medlem i
Psykologföretagarna

För att ansluta dig till Psykologföretagarna måste du ha legitimation som psykolog och vara medlem i Psykologförbundet.

Om du redan är medlem i Psykologförbundet och har legitimation som psykolog räcker det att fylla i en ansökan elektroniskt
Anmälan till Psykologföretagarna

OBS. Medlemsskapet, inklusive företags- och patientförsäkringen, gäller fr o m att du fått en bekräftelse. Det brukar ta en-två dagar. Avgiften beräknas dock från kommande månadsskifte.

Om du inte är medlem i Psykologförbundet så måste du ansöka om det innan du kan bli medlem i Psykologföretagarna.
Ansökan om medlemskap i Sveriges Psykologförbund

Medlemsavgifter

(Det är endast medllemar i Psykologförbundet som kan ansluta sig till Psykologföretagarna)

Serviceavgift till Psykologföretagarna
(avdragsgill i företaget)
200 kr/mån (exkl. moms)

Avgift till Sveriges Psykologförbund
185 kr/mån (ersätter avgiften som du betalar som endast anställd)

En jämförelse av kostnaden mellan att "bara" vara medlem i Psykologförbundet och att dessutom vara ansluten till Psykologföretagarna visar att efter sänkningen av avgiften till Förbundet och skatteavdraget av serviceavgiften till Psykologföretagarna, så är det ingen extrakostnad att vara med i Psykologföretagarna. Dessutom är momsen delvis kvittningsbar.

Sveriges Psykologförbund

post@psykologforbundet.se

Besöksadress
Vasagatan 48

Fakturaadress
8020041284@dinumero.se

Orgnr: 802004-1284

A-kassan

Även som företagare på hel- eller deltid kan du vara med i A-kassan (AEA) och därmed också omfattas av Psykologförbundets inkomstförsäkring.
Om du går från att vara anställd till ett bli egenföretagare och redan är med i A-kassan (AEA) så kan du bara fortsätta att betala avgiften. Du behöver inte meddela A-kassan (AEA) att du blivit egenföretagare.

OBS dock att det gäller andra regler än för anställda för att få ersättning från A-kassan om du är egenföretagare på hel- eller deltid. För mer info om vad som gäller i ditt fall - Kontakta:

A-kassan (AEA)