A-kassa Inkomstförsäkring

A-kassan är till för dig som jobbar. Skulle du bli arbetslös kan du få ersättning. Att vara med gör att du kan vara flexibel på arbetsmarknaden. Vill du byta jobb eller flytta ska du våga göra det. Du ska kunna starta ett företag och om det inte fungerar kunna få ersättning. Blir du av med jobbet ska du inte behöva gå från hus och hem. A-kassan betyder trygghet för både individ och samhälle.

Inkomstförsäkring

Eftersom det finns ett tak för ersättningen från Akademikernas a-kassa om du blir arbetslös så har Psykologförbundet kompletterat arbetslöshetsförsäkringen med en inkomstförsäkring som ingår i din medlemsavgift till förbundet.

Det innebär att du sammantaget får ersättning med 80 % av din månadsinkomst vid arbetslöshet - förutsatt att du är ansluten till Akademikernas a-kassa. Från och med den 1 januari 2014 höjer vi slutåldern till 65 år.

Tilläggsförsäkringen

Från och med den 1 januari 2014 höjs slutåldern från 62 år till 65 år och inträdesåldern sänks från 60 år till 55 år.
- Förändringen innebär att ersättning från Tilläggsförsäkringen kan utbetalas så länge som a-kassa kan utbetalas vilket är fram till månadsskiftet innan man fyller 65 år.
- Möjlighet att teckna Tilläggsförsäkring från den 1 januari 2014 finns t o m december månad det kalenderår man fyller 55 år.

Så missa inte möjligheten att teckna Tilläggsförsäkringen innan det är för sent!
Du tecknar tilläggsförsäkringen här.