Psykologtidningen 7/14 2014-09-12

Vad bör jag tänka på om jag blir erbjuden jobbet?

Jag har nyligen blivit legitimerad psykolog och ska nu på min första anställningsintervju.
Vad bör jag tänka på om jag blir erbjuden jobbet?

Jenny Wahlbäck
Jenny Wahlbäck,
ombudsman och jurist

Får du ett jobberbjudande bör du ta tillfället i akt och förhandla om din lön och övriga anställningsvillkor. Ett muntligt jobberbjudande är visserligen bindande, men för att kunna bevisa vad du och arbetsgivaren kommit överens om är det viktigt att få anställningsavtalet på pränt.

Inledningsvis vad gäller löneförhandlingen kan du förbereda dig genom att via förbundets hemsida gå in på Saco LöneSök och ta fram lämplig lönestatistik. Du kan även prata med fackliga förtroendevalda som har bra koll på löneläget hos den aktuella arbetsgivaren eller ringa förbundet centralt.

Det man ibland glömmer bort vid en löneförhandling är att lönen bara är en friskvård, subventionerad lunch och resor etc. Om möjligt – be att få ta del av gällande kollektivavtal där detta ska framgå. Har man svårt att komma överens om lönen kan man försöka bryta dödläget genom att förhandla om alternativa förmåner som extra semesterdagar eller att arbetsgivaren betalar en viss utbildning. Tänk då på att detta kan komma att få konsekvenser för din pension med mera.

Som ny på arbetsmarknaden är man ibland osäker, men glöm inte att du har något värdefullt att tillföra arbetsplatsen, annars hade du aldrig blivit erbjuden jobbet. Om vi går vidare till själva anställningsavtalet så rekommenderar jag att du begär att få ett skriftligt anställningsavtal som du tar dig tid att gå igenom innan du skriver under. För att undvika tråkiga överraskningar: ta reda på vad som gäller avseende arbetstid, tjänstepension, semester med mera. Om kollektivavtal finns framgår det vanligtvis däri, annars måste ni komma överens om det i avtal. I den delen är det bra att komma ihåg att villkoren skiljer sig mellan olika arbetsgivare.

Anställningsavtalet utgör grunden för din anställning hos arbetsgivaren. Viss grundläggande information som anställningsform, gällande kollektivavtal och semester, måste arbetsgivaren skriftligen informera dig om enligt 6 c § i LAS. Övriga villkor som ni har kommit överens om är det således viktigt att du får nedtecknat i anställningsavtalet.

Vissa anställningsvillkor bör du dock se över lite extra. Vad har du för anställningsform: tillsvidare-, visstids- eller provanställning? (När det gäller provanställning se även Fråga ombudsmannen i Psykologtidningen nr 2/12 och nr 10/2013.)

Vad har du för uppsägningstid, och hur avslutas anställningen? Finns kollektivavtal och vad regleras i avtalet. Om du känner dig det minsta osäker vad gäller anställningsavtalet, tveka inte utan kontakta oss!