Psykologtidningen 2/14 2014-02-25

”Hur ska jag förhålla mig till alla försäljare?”

Jag har nyligen startat eget företag, vilket är roligt för det mesta. Smolket i bägaren är alla dessa försäljare som hör av sig. Ofta handlar det om införande i olika kataloger och liknande. Har jag rätt i min skepticism eller går jag miste om viktig marknadsföring när jag kategoriskt säger nej till dessa säljare?

Nikki Vagnér, förhandlingschef och jurist
Nikki Vagnér, förhandlingschef,  jurist

Som egenföretagare är det viktigt att vara uppmärksam på oseriösa aktörer som vill sälja på företagare onödiga eller rent av obefintliga produkter.

Ibland handlar det om marknadsföring i mer eller mindre okända kataloger eller rätten till ett domännamn på internet. Ibland är det fråga om mer komplicerade produkter, men där huvudinnehållet fortfarande är luft.

Några vanliga metoder är en säljare som ringer och påstår att någon annan håller på att registrera en domänadress (webbadress) med ditt företagsnamn, och du måste omedelbart betala dyra avgifter för att säkra adressen för egen del. Olika varianter på kataloginföranden är också vanliga. Ibland påstår säljaren att du redan är kund och att det nu bara handlar om att uppdatera uppgifterna.

Att ljuga eller vilseleda för att sälja en produkt är inte tillåtet enligt Avtalslagen, och kan vara bedrägeri enligt Brottsbalken. Avtal som kommit till under sådana omständigheter kan både ogiltigförklaras och bör polisanmälas.

Jag vill uppmana till att vara sunt kritisk till erbjudanden du får, och att ta den betänketid du behöver innan du accepterar ett erbjudande. Ta som regel att inte tacka ja på stående fot. Som företagare omfattas du nämligen inte av konsumentreglerna om ångerrätt som en privatperson gör. Du kan gärna ta referenser, dubbelkolla med någon kollega eller göra en sökning på internet – innan du accepterar affären. Ibland handlar det om skriftliga erbjudanden som utformats som en faktura. Om du inte är intresserad av erbjudandet – släng det i papperskorgen.
Skriv aldrig under utan att läsa ALL text, även det finstilta!

Ett gott råd är att fundera igenom din marknadsföring i förväg. Är du insatt och förberedd så blir du inte ett lika lätt byte för oseriösa aktörer. Var når du din målgrupp bäst? Du som är ansluten till Psykologföretagarna annonserar kostnadsfritt på Psykologiguiden. Där kan privatpersoner, företag och organisationer på ett enkelt sätt söka efter privatpraktiserande psykologer inom olika verksamhetsområden – i hela Sverige. Psykologiguiden ger dig som privatpraktiserande psykolog en unik möjlighet att nå ut till fler uppdragsgivare.

Om du har fått en faktura som är felaktig ska du i första hand kontakta företaget via mejl eller fax och bestrida kravet. Mer information om hur du kan gå tillväga hittar du på förbundets hemsida, under fliken egenföretagare/ bluffaktura.

Jag kan avsluta med några glädjande besked. Det ena är att man kan se i brottsstatistiken från 2013 att antalet anmälda bluffakturor minskat med 20 procent. Det andra är att en utredning nu föreslår att det ska bli brottsligt att skicka falska krav på betalning. Förslaget som den så kallade Egendomsskyddsutredningen presenterat innebär att den som gör systematiska försök att lura en vidare krets av mottagare genom påhittade krav på betalning ska kunna dömas för ”grovt fordringsbedrägeri”.